“Önmagunkkal jóban lenni” – Interjú Osgyányi Sára festőművésszel

Posted on Posted in interjúk művészekkel

A legszínesebb konyha amit valaha láttam! Ez volt az első gondolatom, amikor beléptem Sáriékhoz. Lakásuk állandó kiállítótér is egyben. Bábok, festmények és színes bögrék között beszélgettünk a festmények lélekfeltáró jelenségétől elindulva egy művészcsalád hagyományáig.

Mutatkozz be 5 mondatban!
Mit is mondjak, inkább rajzoljon fel aki tud! Kos Nap 1 fok, mérleg Aszcendens 2 fok, ikrek Hold kilenc…

Mikor és hogyan döntötted el, hogy képzőművész szeretnél lenni?
Már gyermekkoromban éreztem, hogy ez a hivatásom, a szüleim is képzőművészek. 11 évesen kis ló szobrokat készítettem, és közben megéreztem, hogy művésznek kell lennem. Az elhivatottságom meg is maradt, egészen 18 éves koromig, amikor az egyetemen a pszichológia kezdett vonzani. Majdnem felvételiztem is, de egy sugallat hatására maradtam a festő szakon, ami később hozott örömöt. Mindig foglalkoztattak a lélek törvényei, valami örök szellemi kereső szenvedély van a véremben.

Befolyásolt a környezeted abban, hogy képzőművész legyél?
A környezetem lehetőséget adott ehhez. A szüleim szabadon álltak hozzá, és a testvéreimmel a kezünkben volt a döntés. Anyu rengeteget tanított. Amikor jelentkeztem a kisképzőre rengeteg hokedlit és beállítást kellett rajzolnom. Apám szobrász-restaurátor műhelye is nagy hatással volt rám.

Mi volt az első képed témája, amire emlékszel?
Az első képem Anya műtermében született, egy kis alapozott farost darabra, témája egy domboldal volt fűvel.

Ha lehetne egy szuperképességed akkor mi lenne az?
Gyermekkoromban volt egy ilyen vágyam. Szerettem volna a folyók piszkos vizét, az ujjamat beleérintve egy varázslattal a forrástól a torkolatig tisztává változtatni. Olyanná, amilyen régen volt.

A tehetségen és a tanult tudáson felül szerinted mi kell ahhoz, hogy sikeres képzőművész legyen valaki?
Az önazonosság. Önmagunkkal jóban lenni. Biztos, hogy ez mindenkinek nagyon fontos. Minden festőnek fontos az identitás tudat, hogy ki mire született a festészetében. A gyökerek és saját magunk ismerete.

Téged mi ihlet meg, mi inspirál?
Most a trolik. Olyan élőlényszerűek.

Van különleges tárgy a műtermedben?
Domanovszky Endrének az agyag és textil bábja. Ez a különleges tárgy a műtermemben, ezt apukám évfolyamtársai mintázták, amikor egy karikatúrisztikus bábszínházat készítettek a tanáraikból.

Sari_interju_05

Csoportban vagy egyedül?
Festeni otthon egyedül szoktam. Kiállítani csakis másokkal együtt szeretek. Régóta szerettem volna festőcsoportot, mert úgy jobban áramlik az élet. Az Átjárók Csoportja is ilyen elgondolás mentén indult. Művész csoportot létrehozni könnyű, fenntartani nehéz. Ezért jobb ha nem csak művészcsoport, hanem baráti társaság is egyben. Most a barátnőimmel együtt vagyunk a csoportban. Ahhoz, hogy szakmailag helyt álljunk, fontos, hogy emberileg is összhangban legyünk.

Ha visszautazhatnál az időben, melyik művésztársasághoz csatlakoznál?
Nagyon megnézném a „fauves”-okat!

Hol van jelenleg kiállításod? Hol találkozhatunk a munkáiddal?
A Vízivárosi galériában volt most az Átjárók csoportommal kiállításunk. A Magma galériában folyamatosan láthatóak a képeim. Én azt mondom, hogy ez itt (a lakásban) egy kiállítás és jöjjön ide minden látogató, mert itt vannak a legújabb képek és folyamatosan cserélődnek is.

Hová utaznál el tanulmányútra?
Rómába

Sari_interju_03

Mi a legkedvesebb/legérdekesebb élményed a Nyitott Műtermek Délutánja kapcsán?
Egy házaspár jelent meg,  mindenkinek hoztak egy fréziát és közölték velünk, hogy most a Kossuth Rádióban hallottak az eseményről és gondolták, hogy felkerekednek és meglátogatnak pár műtermet.
A másik, amikor a szemek csillogásán látszik, amikor valaki összekapcsolódik egy képpel és szavak nélkül érzi a mondanivalóját. Ez nagyon jó érzés.

Mi a kedvenc versed vagy zeneszámod?
Régi kedvencem a Nagyítás című szám Mester Csabától
http://2008.dalverseny.hu/index.php?dalverseny=dal&dal_id=460

Ha “Nyitott Műtermek” lenne egy képed címe, mi lenne rajta?
A lakásunk.

Kutya vagy macska?
Macska-imádat. Kutyával leggyakrabban járdán heverő kutyapiszok formájában találkozok és bosszankodok.
Sör vagy bor? 
Csakis sör és gyümölcsös
Fekete vagy fehér? 
A festészetemben központi helyen van a fehér, az öltözködésemből, tányérjaim, bögréim és a szőnyegeim színvilágából viszont a kékkel együtt ki van hagyva. Feketét csak mérsékelten használok.
Igen vagy nem?
A nemet 6 éve gyakorlom az élet által adott tanfolyamon, a kezdeti intenzív traumás időszakban még üvöltenem kellett, hogy NEM!!! Ma már csak nyugodt kis nemeket vagy igeneket kell mondanom. Ha mégis túl erősen mondom a nemet az még arról árulkodik, hogy nem vagyok teljesen gyógyult.
Szív vagy ész?
Nekem úgy van felrajzolva, hogy Lélek és érzések az út és cél a tudás.
Picasso vagy Michelangelo?
Picasso
ÉS ha magyar művészek: Munkácsy vagy Gulácsy?
Gulácsy!

A „Fauves”-ok

A fauvizmus az 1905-ben a párizsi Salon d’Automne kiállításán bemutatkozott festőcsoport, a Fauves (’Vadak’) képviselte festészeti irányzat. Az Henri Matisse köré csoportosuló művészek a modern francia festészet kolorista irányzatát teremtették meg, munkásságuk hatott a magyar festészetre is (ld. magyar Vadak), Czóbel Béla 1906-tól rendszeresen együtt állított ki velük.
A fauvisták fellázadtak a múlt kultúrája ellen, van Gogh és Gaugin színnel kapcsolatos tapasztalataira alapozva a szín intenzitását tartották a legfontosabbnak. Céljuk az volt, hogy megteremtsék az egyensúlyt a képen, azt, ahogyan ők látják a dolgokat. Arra törekedtek, hogy a színek ne keveredjenek, hogy mindegyiknek maradjon intenzitása és önállósága. Habár a fauvista festészet figuratív, tárgyakat ábrázol, a tárgyakat a szín eltorzítja, így a keverés nélkül használt tiszta szín lett a művészeti kifejezés célja. Képeiken az intenzív színfoltokat néha vastag, fekete vonal keretezi. 1908-as feloszlásuk után a csoport tagjai jórészt felhagytak a tiszta színekkel komponált festészettel.

Sipos Tünde